Forum  Strona Główna



trabant

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Historia motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 20:19, 17 Wrz 2007    Temat postu: trabant Back to top

Trabant (żartobliwie - Zemsta Honeckera, Ford Karton) - samochód produkowany w latach 1957 - 1991 w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau (założonej w 1902 r. przez Augusta Horcha) w Niemieckiej Republice Demokratycznej.

Samochód Trabant był rozwinięciem i kolejną wersją taniego i małego samochodu osobowego P-70 Zwickau, produkowanego w tych zakładach od 1955 r. W tym właśnie samochodzie po raz pierwszy zastosowano karoserię z tworzywa sztucznego Duroplast (a poza tym inne rozwiązania techniczne, kontynuowane w następnych modelach: dwusuwowy małolitrażowy silnik, duże szyby, stosunkowo pojemne wnętrze, itp.). Kolejną wersją tego modelu był samochód P-50, który w 1958 r. nazwano trabantem (dla uczczenia wystrzelenia w ZSRR sputnika - niem. trabant). Po wersji P-50, w latach 1958-1989 produkowano jeszcze modele oznaczane jako P-600 i P-601. Model P-600 był jedynie rozwinięciem technicznym modelu P-50 (silnik o pojemności 600 cm³), natomiast wprowadzony w 1964 roku model 601 był bardziej przełomowy. Wprowadzony nową stylizację nadwozia (wzorowaną na samochodach produkowanych w USA), oraz później kolejne, ważne zmiany takie jak: Instalacja elektryczna o napięciu 12V, tylne zawieszenie oparte na sprężynach i poprzecznych wahaczach, Przekonstruowana pompa hamulcowa, elektroniczny zapłon bezobsługowy, nowej konstrukcji felgi, ogrzewana tylna szyba, światło przeciwmgłowe i wsteczne, zagłówki siedzeń przednich oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. W latach 1989 - 1991 produkowano ostatnią wersję trabanta - model 1.1. Był on wyposażony w czterosuwowy silnik od Volkswagena Polo - stąd ich popularna nazwa Trampolo (lub Trapolo). W sumie wszystkich modeli Trabanta wyprodukowano w Zwickau w liczbie 3 051 485 samochodów.


Trabant 1.1, Car Show, Aleksandrów Kujawski, PolandZobacz galerię na Wikimedia Commons:
TrabantWykorzystanie tworzyw sztucznych do budowy nadwozia podwyższyło jego odporność na korozję. Okazało się także, że karoseria z duroplastu ma podwyższoną wytrzymałość na zgniatanie, co jest korzystne w codziennej eksploatacji samochodu. Zwiększenie odporności idzie w parze z bezpieczeństwem. Testy zderzeniowe przeprowadzone w latach dziewięćdziesiątych wykazały, że jego strefa zgniotu, przy prędkości 55 km/h w zderzeniu czołowym, wyniosła 32 cm, podczas gdy dla np. cinquecento jest ona prawie dwa razy większa; wynika z tego wbrew mniemaniu niektórych, że Trabant stanowił mniejsze zagrożenie w razie wypadku, niż inne auta tych rozmiarów.Należy również dodać,że w razie wypadku duroplast nie zapalał się, gdyż jego temperatura topnienia jest zbliżona do temperatury topnienia aluminium.

Trabanty produkowane po 1989 r. z czterocylindrowymi silnikami czterosuwowymi od Volkswagena Polo o pojemność 1043 cm³,o mocy 29 kW (39,5 KM), miały znacznie lepsze osiągi. Oprócz zwiększenia pojemności silnika, wprowadzono także inne zmiany – resory piórowe zamieniono na kolumny McPhersona, zbiornik paliwa został umieszczony pod bagażnikiem (w modelu 601 był umieszczony pod maską). Rozstaw śrub kół uległ też znacznym modyfikacjom (przystosowanie do standardu europejskiego). Przednie hamulce bębnowe zastąpiono tarczowymi. Wprowadzono też kilka zmian związanych ze stylistyką pojazdu – nowa deska rozdzielcza, inny kształt (teraz metalowej) maski przedniej , lamp tylnych w których zintegrowano światło przeciwmgielne i cofania , nowy "grill" oraz plastikowe zderzaki.

Spis treści [ukryj]
1 Niektóre dane techniczne (model 601)
2 Modele Trabanta
3 Trabant 601
4 konkurenci cenowi Trabanta (601)
5 Zobacz też:
6 Linki zewnętrzne:



Niektóre dane techniczne (model 601) [edytuj]
silnik dwusuwowy dwucylindrowy, chłodzony powietrzem o pojemności 595 cm³ i mocy 19 kW (26 KM) przy 4200 obr/min, stopień sprężania 7,8.
maksymalny moment obrotowy: 54 Nm przy 3000 obr/min
skrzynia biegów: mechaniczna, czterobiegowa (+ bieg wsteczny), wolne koło na 4. biegu
nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego na stalowym szkielecie (w wersji sedan i kombi)
napęd na koła przednie
prędkość maksymalna 100 km/h (w praktyce ok. 110 km/h)
masa własna 615 kg
liczba miejsc : 4
zużycie paliwa 6-7.5 l/100 km
hamulce hydrauliczne bębnowe (tył i przód)
wymiary (dł. / szer. / wys.): 3595 / 1505 / 1440 mm
Trabant jest jednym z symboli "realnego socjalizmu" i odzwierciedleniem wielu tendencji politycznych i socjologicznych w krajach socjalistycznych.Trabant był przedmiotem licznych dowcipów (w Polsce jego popularnymi określeniami były nazwy: "Trabi", "Trab" , "Trabik" , "ford karton" "Mydelniczka", "Kartonowy Jaguar", "Trampek", "Tekturowy szerszeń") ale już w latach 90. stał się w Europie Zachodniej samochodem kultowym i doczekał się w Niemczech licznych klubów miłośników.W Polsce powstały dwa kluby Cartoon Trabant zrzeszający miłośników tego samochodu z całego kraju oraz KMT Wyczół działający regionalnie na terenie województwa kujawsko - pomorskiego.


Modele Trabanta [edytuj]
P70 - Poprzednik Trabanta
P50 (tzw. 500)
P50 Universal - Kombi
P600
P600 Universal - Kombi
P601
P601 Universal - Kombi
601 S - Model ulepszony, wprowadzono wiele nowych zmian (produkowany od 1986 aż do 1990 roku)
Diesel - Prototyp, opracowany w 1984 roku, na bazie modelu 601. Miał być wyposażony w silnik Diesla chłodzony cieczą o pojemności 900 cm³. Na bazie tego prototypu powstał później Trabant
Trabant Tramp - Pozbawiona drzwi wersja odkryta
1.1

1.1
1.1 Universal - Kombi
1.1E - prototyp
601 rally

Trabant 601 [edytuj]
Po niepowodzeniu wspólnego projektu samochodu RWPG przystąpiono (jednak) w 1973 roku do nowego projektu. Model P610 powinien był powstać jako wspólne auto - RWPG we współpracy pomiędzy zakładami Automobilwerk Eisenach (AWE) i Sachsenring – jak także w luźnej kooperacji ze Škodą. Pomimo osiągnięcia wielu sukcesów zapowiedzianych prototypów, projekt bez rezultatu został zatrzymany w 1979. Model Trabanta określony najpierw jako P610 a później jako P1100/1300 był wykonany jako trzydrzwiowy Hatchback. Samochód był napędzany silnikiem czterosuwowym czterocylindrowym, który przy mocy 45 KM i pojemności 1100 cm3 osiągał maksymalną prędkość 125 km/h. Do roku 1979 przeznaczono na koszty rozwojowe 35 milionów Marek. 6 listopada 1979 Biuro Polityczne SED uchwaliło zatrzymać rozwój modelu P610 z powodu nie przeznaczania środków finansowych, pomimo wcześniejszych planów, że w 1984 roku model ten miał wejść do produkcji seryjnej. 15 listopada 1979 Prezydium Rady Ministrów potwierdziło ostatecznie zamknięcie projektu.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Historia motoryzacji Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach