Forum  Strona Główna



ET21

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 19:36, 17 Wrz 2007    Temat postu: ET21 Back to top

ET21 - normalnotorowa elektryczna lokomotywa towarowa produkcji polskiej.

Spis treści [ukryj]
1 Opis
2 Eksploatacja
3 Zobacz też
4 Galeria zdjęć



Opis [edytuj]
Część elektryczna została oparta na podstawie radzieckiej lokomotywy WŁ22. Była pierwszą przeznaczoną dla PKP elektryczną lokomotywą towarową produkowaną w Polsce. Projekt opracowany został w 1955 roku, a w 1957 roku PAFAWAG rozpoczął jej produkcję. Początkowo produkowano typ 3E (70 sztuk), który zmodyfikowano (usprawnienie wózków, hamulca, układu chłodzenia silników) oraz zmniejszono grubości blach poszycia i podłogi, co spowodowało zmniejszenie masy o 8 ton) i w wersji 3E/1 zaczęto produkować od roku 1960 (589 sztuk). Produkcję dla PKP zakończono w 1971 roku. Oprócz dostaw dla PKP produkowano także lokomotywy tego typu dla kolei przemysłowych, gdzie lokomotywy tej serii stanowiły i stanowią najliczniejszą serię elektrowozów eksploatowanych poza PKP na terytorium Polski.


Eksploatacja [edytuj]
Pomimo charakterystyki trakcyjnej właściwej dla lokomotywy towarowej oraz przestarzałego widłowego prowadzenia zestawów kołowych, lokomotywy ET21 były wykorzystywane zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim (przejściowo nawet ekspresowym). Lokomotywy ET21 mogą prowadzić pociągi towarowe o masie 2300 ton z prędkością 70 km/h, a pociągi pasażerskie o masie 700 ton z prędkością ponad 100 km/h. Wycofywanie serii rozpoczęto na przełomie lat 80. i 90., a pozostałe kilkanaście egzemplarzy do dziś wykorzystywanych jest jeszcze w ruchu towarowym na liniach w południowej części kraju, mimo że ostateczne wycofanie planowano na rok 2002. Lokomotywy te bardzo dobrze spisują się na liniach górskich. Są cenione przez maszynistów za solidną i prostą konstrukcję.

Znajdujący się w skansenie w Chabówce, wykorzystywany przez Zakład Taboru w Krakowie elektrowóz ET21-57 w historycznym malowaniu jest jedynym czynnym pojazdem z pierwszej serii produkcyjnej. Wykorzystywany jest do normalnej pracy przewozowej i uczestniczy w okolicznościowych przejazdach.

Producent Pafawag
Lata budowy 1957-1971
Układ osi Co'Co'
Masa służbowa 121/113 ton (3E / 3E/1)
Długość ze zderzakami 16500 mm
Szerokość 3005 mm
Średnica kół 1250 mm
Liczba silników 6
Typ silników trakcyjnych LKA635
Moc ciągła 2040 kW
Moc godzinna 2400 kW
Maksymalna siła pociągowa 32 T
Stosunek przekładni 79:18
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Nacisk osi na szyny 20,16/18,833 T (3E / 3E/1)
System hamulca Westinghouse
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach