Forum  Strona Główna



Ol-49-69 + filmik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
tolus1983
Gość






 PostWysłany: Czw 18:32, 04 Paź 2007    Temat postu: Ol-49-69 + filmik Back to top

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych] -Poznań Główny

Producent Fablok
Lata budowy 1951-1954
Układ osi 1'C1'
Masa służbowa 144 900 kg
Masa pustego parowozu 125 400 kg
Długość parowozu 12 840 mm
Długość z tendrem 20 675 mm
Rozstaw osi skrajnych 10 250 mm
Moc znamionowa 949 kW
Maksymalna siła pociągowa 9600 kg
Prędkość maksymalna 100 km/h
Typ tendra 25D49
Ciśnienie w kotle 16 at
Powierzchnia ogrzewalna kotła 162,9 m²
Powierzchnia przegrzewacza 72,9 m²
Powierzchnia rusztu 3,7 m²
Średnica cylindra 500 mm
Skok tłoka 630 mm
Średnica kół napędnych 1750 mm
Średnica kół tocznych 850 mm

Ol49

Parowozy te budowano w latach 1951-1954 na zamówienie Ministerstwa Komunikacji w Fabryce Lokomotyw im. F.Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano łącznie 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei.

Parowozy tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Miały zastąpić przedwojenne parowozy Ok1 i Ok22 w pracy pociągowej. Duży zapas wody (25 tys. litrów) i węgla (12t) to niektóre atuty tej maszyny. Prędkość maksymalna "oelki" (tak nazywa się tą lokomotywę w kręgach hobbystycznych) to 100km/h. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski. Jest stosunkowo popularny, ponieważ jeszcze niedawno był intensywnie wykorzystywany w ruchu lokalnym. Jako ciekawostkę można dodać iż kilka sztuk z Parowozowni Olsztyn i Toruń przerobiono z opalania węglem na opalanie mazutem.

Zachowało się do dziś 38 sztuk parowozów Ol49, jednak większość to tylko "zimne" eksponaty lub pomniki techniki. Jeszcze w latach 90. stacjonowały m.in. w Żaganiu, Przeworsku, Sierpcu, Jarocinie i Wolsztynie.

Od dawna słynie z nich Parowozownia Wolsztyn – jedyna w Europie prowadząca parowozami ruch planowy. Utrzymuje się tutaj czynne parowozy Ol49-7, Ol49-23, Ol49-59 (w naprawie), Ol49-69, Ol49-111. Obecnie w naprawie głównej znajduje się Ol49-59. W wakacje Ol49-69 stacjonować będzie w Gdyni prowadząc pociąg turystyczny "Costerinia". Wolsztyńskie Ol'ki prowadzą na co dzień pociągi do Poznania i Leszna. Do niedawna sprawne były także Ol49-81 i Ol49-85.

W Chabówce sprawny do niedawna był Ol49-100 (posiada dopuszczenie do ruchu do prędkości 60km/h; pozostałe sprawne "oelki" mogą rozwijać pełną prędkość konstrukcyjną). Niestety minął termin naprawy głównej, parowóz wymaga wymiany skrzyni ogniowej - nie są znane plany w zakresie jego dalszych napraw. Nadal jest brana pod uwagę możliwość pozostawienie go jako nieczynnego pomnika.

Cechy trakcyjne

Masa napędna Ol49 była zdecydowanie większa niż TKt48, "oelki" nie dysponowały więc tak dobrym przyśpieszaniem jak "tekatka". Natomiast w trakcji ustalonej, po rozpędzeniu, mogły prowadzić składy o masie do 300 Ton ze swoją maksymalną prędkością konstrukcyjną. Bieg ich był spokojny, na dobrym torze do prędkości maksymalnej 100 km/h. Wydajność kotła była dobrze dobrana dla mocy maszyny parowej, nie obserwowało się zjawiska wyczerpania kotła. Niektóre "oelki" miały suwaki Trofimowa, z rozsuwnymi tarczami, co wymagało innego sterowania podczas jazdy niż przy rozrządzie (suwaki) klasycznym. Prowadzenie ciężkich składów, lub trudny profil linii wymagały zwiększenia napełniania cylindrów, z czym wiązał zwiększone zapotrzebowanie na parę i co zwiększąło wysiłek fizyczny załogi parowozu, z uwagi na reczne zarzucanie węgla na ruszt. Podczas jazdy tendrem naprzód prędkość konstrukcyjna była ograniczona do 50 km/h. Popularne "oleki" były (za swe cechy trakcyjne) lubiane przez załogi

Źródło:wikipedia.pl
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach