Forum  Strona Główna



PM36

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 19:29, 17 Wrz 2007    Temat postu: PM36 Back to top

Pm36 "Piękna Helena" - parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji.

Projekt powstał w roku 1936. W następnym roku wyprodukowano doświadczalną serię dwóch maszyn, z czego jedna (Pm36-1) posiadała otulinę aerodynamiczną. Lokomotywa ta zdobyła złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937. Obydwie maszyny były wykorzystywane w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pośpiesznych. W czasie II wojny światowej zostały przejęte przez władze niemieckie i były nadal wykorzystywane. Parowóz Pm36-1 został w czasie wojny złomowany (okoliczności zakończenia eksploatacji są niejasne (niektóre źródła podają, że Pm36-1 (podczas wojny nosiła oznaczenie 18 601) początkowo pracowała we Lwowie, później przekazano ją ośrodkowi badawczemu Grunewald, w międzyczasie zdjęto z niej otulinę aerodynamiczną, zaś po wojnie znalazła się na terenie Białoruskiej SRR, gdzie pracowała do 1951). Pm36-2 przetrwał wojnę, wrócił do kraju i do 1965 roku pracował na liniach PKP. Po zakończeniu eksploatacji został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które jest jego właścicielem.

W roku 1995 parowóz został wyremontowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile i przywrócony do ruchu. Stacjonuje obecnie w parowozowni Wolsztyn, gdzie był używany do prowadzenia pociągów z turystami oraz niekiedy do obsługi regularnych połączeń. Pm36-2 znany jest również pod nazwą "Piękna Helena".

[link widoczny dla zalogowanych]

Dane techniczne
Tender 32D36:

liczba osi: 4
średnica kół napędowych: 2000 mm
masa
pustego: 31,5 t (do Pm36-1); 32,9 t (do Pm 36-2)
służbowa: 70,5 t (do Pm36-1); 72,9 t (do Pm 36-2).
zapas
wody: 32 m3
węgla: 9,0 t
ciśnienie pary w kotle 18 atm.
Producent Fablok
Lata budowy 1937
Układ osi 2-3-1
Masa służbowa Pm36-1: 95,4 t
Pm36-2: 92,7 t
Masa pustego parowozu Pm36-1: 87 t
Pm36-2: 84,3 t
Długość parowozu 14 843 mm
Długość z tendrem 23 800 mm
Rozstaw osi skrajnych 11 750 mm
Moc znamionowa 1 325 kW
Maksymalna siła pociągowa 106 kN
Prędkość maksymalna Pm36-1: 140 km/h
Pm36-2: 130 km/h
Typ tendra 32D36
Ciśnienie w kotle 18 at
Powierzchnia ogrzewalna kotła 198 m²
Powierzchnia przegrzewacza 71 m²
Powierzchnia rusztu 3,9 m²
Średnica cylindra 530 mm
Skok tłoka 700 mm
Średnica kół napędnych 2000 mm
Średnica kół tocznych Pm36-1: 1000 mm
Pm36-2: 1200 mm


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach