Forum  Strona Główna



ST44

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 20:08, 17 Wrz 2007    Temat postu: ST44 Back to top

ST44 (oznaczenie producenta M62) w Polsce potocznie nazywana "Gagarin" lub "Rusek" - lokomotywa spalinowa produkcji radzieckiej przeznaczona do ruchu towarowego. Produkowana w Ługańsku (Ukraina) i eksportowana do wielu państw bloku wschodniego oraz na Kubę. Do Polski od roku 1966 trafiło 1182 sztuki.

Lokomotywy użytkowane przez koleje byłej NRD nosiły oznaczenie BR 120 (wcześniej V200), koleje krajów byłego ZSRR oraz koleje węgierskie nadały im oznaczenie M62 (stosowane na niektórych kolejach prywatnych w Polsce).


Konstrukcja [edytuj]
Lokomotywę napędza dwusuwowy, dwunastocylindrowy silnik wysokoprężny z przepłukiwaniem zwrotnym o oznaczeniu 14D40, o mocy 2000 KM. Lokomotywa charakteryzuje się bardzo dużą mocą przy jednoczesnym nieco zwiększonym zużyciu oleju silnikowego. Wraz z szybką elektryfikacją linii kolejowych w latach 70 i 80 przesądziło to o stosunkowo szybkim wycofaniu większości lokomotyw tej serii z ruchu liniowego.


Eksploatacja [edytuj]
Z ogólnej liczby 1182 sprowadzonych do Polski lokomotyw, 68 było przystosowanych do jazdy po torach o rozstawie 1520 mm (eksploatowane na LHS, numery inwentarzowe 2001-2068), a pozostałych 1114 eksploatowano na liniach normalnotorowych. Normalnotorowe lokomotywy otrzymały numery inwentarzowe 001 do 1113 oraz 1500 (z lepszymi wózkami).

W ostatnich latach brak lokomotyw dużej mocy wymusił na PKP powrót do lokomotyw tej serii. Jednocześnie ze względu na dużą moc i wysoką niezawodność lokomotywy te są chętnie wykorzystywane przez przewoźników prywatnych (import lokomotyw m. in. z Niemiec i Estonii). W marcu 2005 roku na LHS zostały dostarczone dwie przebudowane lokomotywy ST44, wykorzystujące silnik Caterpillar 3516B HD oraz nową prądnicę główną. Modernizacja przeprowadzona została w zakładach Fablok w Chrzanowie, a zmodernizowane lokomotywy oznaczono ST44-3001 i ST44-3002.

W chwili obecnej lokomotywy ST44 są używane do pracy z ciężkimi pociągami towarowymi na wielu niezelektryfikowanych liniach, w tym także na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie są podstawową lokomotywą liniową. Co jakiś czas lokomotywy te są wykorzystywane do prowadzenia składów osobowych. Dzieje się tak tylko latem, ponieważ ST44 nie posiadają układu ogrzewania. PKP Cargo eksploatuje 103 lokomotywy tej serii.

Producent Ługańsk
Lata budowy 1965-1988
Układ osi Co'Co'
Masa służbowa 116500 kg
Długość ze zderzakami 17550 mm
Rozstaw osi skrajnych 4200 mm
Średnica kół 1050 mm
Zapas paliwa wg różnych źródeł od 3900 l
Typ silnika spalinowego 14D40
Moc znamionowa 1472 kW
Rodzaj przekładni elektryczna
Nacisk osi na szyny 190 kN
Sterowanie wielokrotne jest
System ogrzewania brak

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
marek1991
Moderator
Moderator



Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

 PostWysłany: Sob 13:10, 03 Lis 2007    Temat postu: Back to top

Ja słyszałem że produkowali je we WOŁOSZYGARDZIE oraz w WOROSZIPOWGRAD (Z.S.R.R)

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach