Forum  Strona Główna



EN57

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> zespoły trakcyjne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 19:38, 17 Wrz 2007    Temat postu: EN57 Back to top

EN57 - trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny, przystosowany do niskich peronów, zwany popularnie jednostką lub kiblem, produkowany w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1961-1993 w ilości 1429 sztuk. Obecnie uważa się, że jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Protoplastą tego pojazdu była wysokoperonowa jednostka EW55.

Spis treści [ukryj]
1 Konstrukcja
2 Eksploatacja
3 Ciekawostki
4 Galeria
5 Zobacz też



Konstrukcja [edytuj]
Składa się z trzech wagonów: dwóch rozrządczych (sterowniczych) i jednego silnikowego, który jest umieszczony w środku zespołu. Wagony rozrządcze (fabryczne oznaczenie 5B) oznaczane są jako ra (wagon rozrządczy a) i rb (wagon rozrządczy b). Wagon silnikowy (fabryczne oznaczenie 6B) nosi oznaczenie s. Wagony są połączone ze sobą tzw. krótkim sprzęgiem Scharfenberga (bez głowicy), nierozłączalnym w warunkach eksploatacyjnych, oraz przejściem dla pasażerów.

W każdym z wagonów znajdują się trzy przedziały ze środkowym przejściem między siedzeniami dostępne dla podróżnych, rozdzielone dwoma przedsionkami - każdy z parą rozsuwanych automatycznie drzwi o napędzie pneumatycznym. Skrajne przedziały wagonów rozrządczych są nieco inaczej urządzone - rozkładane siedzenia przy ścianach, dodatkowa para ręcznie otwieranych drzwi - i, w zależności od potrzeb, mogą służyć za pomieszczenie dla kierownika pociągu, przedziały służbowe, bagażowe, do przewozu rowerów, wózków itp. większych bagaży. Do kabin maszynistów można dostać się z nich poprzez otwierane drzwi. W niektórych egzemplarzach (pierwszych wyremontowanych dla KM) przedsionki prawie zanikły - nie ma drzwi między przedziałem, a przedsionkiem, zaś ściany zastąpiono szybą. W 14WE w ogóle nie ma przedziałów.

W EN57 zastosowano przestarzały rozruch oporowy. W trzech jednostkach (o numerach 2001 - 2003) w ramach naprawy głównej zaimplementowano rozruch impulsowy, który się nie sprawdził i jednostki wraz z kolejną zmianą numerów otrzymały ponownie rozruch oporowy.

Jednostki EN57 są przystosowane do jazdy w trakcji ukrotnionej, a łączenie jednostek odbywa się za pomocą automatycznego sprzęgu Scharfenberga. Nie ma możliwości przejścia pomiędzy połączonymi jednostkami.

Przez ponad trzydzieści lat produkcji, pojawiały się różne wersje EN57. Najogólniej EN57 można podzielić na trzy serie:

seria do numeru 1113, charakteryzuje się bokami z ryflowanej blachy i ścianę czołową z trzema szybami
seria od numeru 1114 do numeru 1825 ma gładkie boki i trzy szyby w ścianie czołowej
seria od numeru 1900 do numeru 1953 ma gładkie boki i dwie szyby w ścianie czołowej (na wzór zespołu EW58)
Jednostki o numerach od 201 do 206 są jednostkami składanymi ze sprawnych członów jednostek, które uległy wypadkom (np. EN57-204 ma dwa wagony ryflowane i jeden gładki). Obecnie jednak nie stosuje się tej reguły.


Eksploatacja [edytuj]
Jednostki EN57 są w posiadaniu PKP Przewozy Regionalne, PKP SKM w Trójmieście i Kolei Mazowieckich. Niegdyś, dwie jednostki były także w posiadaniu PCC Rail Szczakowa. Dla potrzeb warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej na podzespołach EN57 zbudowano 14WE, z zupełnie nowym nadwoziem i wnętrzem.

W 2006 roku rozpoczęto przeprowadzać, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, modernizacje części jednostek należących do PKP Przewozy Regionalne. Zmieniane są m. in. ściana czołowa, stanowisko maszynisty i wystrój wnętrza, niezmieniony pozostaje układ rozruchu. Jednostki po modernizacji otrzymują numery od 2001 wzwyż (dla numerów 2001 - 2003 będzie to druga ich obsada).

Ponadto kilkanaście jednostek zostało w 1964 wyeksportowanych do Jugosławii. Otrzymały tam oznaczenie 311/315-0 (311 to wagon rozrządczy, 315 – silnikowy). Obecnie pozostałe egzemplarze kursują w ramach kolei chorwackich (seria 6011) i słoweńskich. Niektóre egzemplarze wróciły do Polski i po modernizacji zostaną włączone w tabor Kolei Mazowieckich.


Ciekawostki [edytuj]
W 1997 roku powstał amatorski symulator komputerowy EN57 o nazwie "Mechanik" jako praca zaliczeniowa dwóch studentów (Aleksandra Madeja i Roberta Kowalskiego) Uniwersytetu Łódzkiego.


Producent Pafawag
Lata budowy 1961-1993
Układ wagonów r+s+r (rozrządczy + silnikowy + rozrządczy)
Liczba miejsc siedzących 216 (po modernizacjach liczba ta się zmieniała)
Masa służbowa 123 Mg
Długość całkowita 64,77 m
Średnica kół 940, 1000 mm
Napięcie zasilania 3 kV
Liczba i moc silników 4 x 145 kW
Typ silników trakcyjnych LK450
Moc ciągła 580 kW
Przyspieszenie rozruchu 0,5 m/s²
Prędkość konstrukcyjna 110 km/h
System hamulca początkowo elektropneumatyczny Knorr, później Oerlikon


[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
marek1991
Moderator
Moderator



Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

 PostWysłany: Pon 20:09, 22 Paź 2007    Temat postu: Back to top

!!!UWAGA!!! potrzebuję fotki na tekstury, ineresują mnie jednoskti z 3 szybami na czole, tylko te pomalowano na różne odcienie zółtego i niebieskiego. Czoło, bok wagonu rx i bok wagonu s. Fotki EN57/71, z góry dzięki.

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> zespoły trakcyjne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach