Forum  Strona Główna



ET42

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 20:04, 17 Wrz 2007    Temat postu: ET42 Back to top

ET42 - normalnotorowa elektryczna dwuczłonowa lokomotywa towarowa produkcji radzieckiej, najsilniejsza lokomotywa eksploatowana na PKP.

Spis treści [ukryj]
1 Opis
2 Eksploatacja
3 Galeria
4 Zobacz też



Opis [edytuj]
Konstrukcja lokomotywy wzorowana jest na elektrowozach WŁ10 (ВЛ10) i WŁ11 (ВЛ11) kolei radzieckich i charakteryzuje się nieskomplikowaną budową, ale także łatwością eksploatacji i niezawodnością. ET42 od początku została zaprojektowana jako dwuczłonowa, w przeciwieństwie do pozostałych lokomotyw dwuczłonowych eksploatowanych przez PKP jak ET41 oraz ET40. Z tego powodu nie istnieje "pojedyncza wersja" ET42, ani też nie jest możliwe przebudowanie jednego członu na samodzielną lokomotywę. W ET42 nie ma pustych miejsc po kabinach dzięki czemu jest ona krótsza niż konstrukcje pochodzące od lokomotyw pojedynczych. Silne powiązanie obwodów elektrycznych pomiędzy członami umożliwia pełną współpracę między nimi, np. łączenie w szereg wszystkich silników z różnych członów. W ten sposób lokomotywą ET42 można ruszyć bardzo ciężki pociąg lub jechać powoli bez uciekania się do stratnej jazdy oporowej. ET42 jest wyposażona w sprzęg do ogrzewania wagonów, co pozwala prowadzić nią również pociągi osobowe.


Eksploatacja [edytuj]
W latach 1978-1982 zakupiono 50 lokomotyw ET42, które zostały wyprodukowane w zakładach NEWZ w Nowoczerkasku w ZSRR, a elektrowozy zostały w całości przydzielone do lokomotywowni Zduńska Wola Karsznice. Głównym przeznaczeniem ET42 jest obsługa najcięższych pociągów węglowych na liniach wiodących ze Śląska do portów w Gdańsku i Gdyni. Cztery lokomotywy (ET42-003, ET42-045, ET42-043, ET42-033) zostały skreślone z ewidencji PKP.


Producent NEWZ
Lata budowy 1978-1982
Układ osi Bo'Bo'+Bo'Bo'
Masa służbowa 164 tony
Długość ze zderzakami 30880 mm
Średnica kół 1250 mm
Liczba silników 8
Typ silników trakcyjnych NB-508A
Moc ciągła 4480 kW
Moc godzinna 4840 kW
Maksymalna siła pociągowa 50 T
Stosunek przekładni 86:25
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
System hamulca Oerlikon + hamulec elektrodynamiczny

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach