Forum  Strona Główna



ST43

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
marek1991
Moderator
Moderator



Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

 PostWysłany: Nie 15:18, 26 Sie 2007    Temat postu: ST43 Back to top

Witam, może ja przedstawie moją ulubioną lokomotywę ST43:
lata produkcji: 1959-81 (w dwóch wersjach 060Da i 062Da łącznie 1407 szt.)

Oznaczenie kolejowe/fabryczne: ST43/060Da
Silnik spalinowy: 12cylindrowy, 4suwowy Sulzer z turbosprężarką 2100KM.
Slinik trakcyjny: 6x zawieszonych systemem tramwajowym o mocy 200KW
Układ osi: Co'Co'
Prędkość max: 100Km/h
Masa: 116 400 kg / 118 000 kg
Średnica kół: 1100mm
Zapas paliwa: 4900l.
Ilostan: 422szt.
rodzaj hamulca: system Knorr / Oerlikon (od numeru 277)
Najmniejszy promień łuku toru: 100 m
Długość ze zderzakami: 17000 mm / 17400 mm (od numeru 278)
Największa szerokość: 3000 mm
Największa wysokość od główki szyny: 4435 mm
Rozstaw osi skrajnych: 12400 mm
Rozstaw czopów skrętu: 9000 mm
Rozstaw osi skrajnych wózka: 4100 mm
Rodzaj i napięcie baterii akumulatorów: kwasowe - 144V
Ogrzewanie kabiny maszynisty: wodne - nawiewne
Poprosze o zdjecie ST43 Piotr


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
tolus1983
Gość






 PostWysłany: Sob 16:02, 01 Wrz 2007    Temat postu: Back to top

Witajcie!Zdjęcia są,przez przypadek zrobiłem,więc można moje wykorzystać.Pozdrawiam!
 
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 20:05, 17 Wrz 2007    Temat postu: Back to top

060DA (także 062DA) - spalinowóz eksploatowany na kolejach państwowych m.in. Bułgarii, Rumunii, Chin (oznaczenie ND2), Polski (oznaczenie na PKP ST43), ale także przez przewoźników prywatnych w Niemczech, Polsce i Włoszech, produkowany od 1959 roku w zakładach Electroputere Craiova w Rumunii.

Spis treści [ukryj]
1 Historia
1.1 Polska
1.2 Chiny
1.3 Rumunia
2 Budowa lokomotywy
3 Galeria
4 Zobacz też



Historia [edytuj]
Lokomotywy te produkowane były na licencji szwajcarskich firm Brown Boveri (część elektryczna), Sulzer (silnik spalinowy) i SLM (część mechaniczna). Ogółem wyprodukowano w latach 1959 - 1981 w dwóch seriach (60 i 62) 1407 lokomotyw, które stosowane są do dziś do prowadzenia ciężkich pociągów pasażerskich (latem) i towarowych. Seria 67/68 oparta na rozwiązaniach 060DA przeznaczona została na tory o prześwicie 1520 mm na granicy rumuńsko-ukraińskiej i rumuńsko-mołdawskiej. Oprócz produkcji dla Rumunii, prowadzono także eksport do Bułgarii, Polski i innych krajów komunistycznych.


Polska [edytuj]
Ogółem w latach 1965 - 1978 dostarczono dla PKP 422 egzemplarze serii 060DA, które przyjęły oznaczenie ST43 i rozpoczęły pracę w ruchu towarowym w DOKP Poznań. W kolejnych latach były także kierowane do obsługi pociągów pasażerskich z własnym źródłem ciepła. Dostarczone do Polski lokomotywy różniły się m.in. typem silnika spalinowego (początkowo 12LDA28, a od numeru 156 12LDS28B) oraz od numeru 278 przystosowaniem do montażu sprzęgu samoczynnego co zwiększyło długość i masę pojazdu. Zakup tych lokomotyw (łącznie z zakupem lokomotyw ST44) przyczynył się do wyeliminowania trakcji parowej z niezelektryfikowanych odcinków szlaków PKP.


Chiny [edytuj]
Chińska Republika Ludowa sprowadziła w latach 1971 - 1990 379 egzemplarzy tych rumuńskich lokomotyw. Otrzymały one oznaczenie ND2 i eksploatowane są do dziś w ruchu pasażerskim i towarowym.


Rumunia [edytuj]
Obecnie w Rumunii lokomotywy serii 60 i 62 poddawane są remontom i modernizacjom (m.in. poprzez montaż nowych silników i części elektrycznej) i używane są w ruchu pasażerskim i towarowym. Seria 60 od roku 2004 przebudowywana jest na 65, zaś 62 od roku 2000 na 63.


Budowa lokomotywy [edytuj]
060DA jest lokomotywą sześcioosiową o układzie osi Co'Co' (dwa wózki trzyosiowe). Spawana ostoja wraz z pudłem stanowi konstrukcję samonośną. Dwa skrajne przedziały pudła mieszczą kabiny maszynisty. W przedziale środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą główną. Sześć silników trakcyjnych zawieszonych systemem tramwajowym (za "nos") napędza każdą z osi.
Specyficzną cechą nadwozia lokomotywy są drzwi do każdej z kabin maszynisty umieszczone tylko po lewej stronie każdego przedziału (od strony pomocnika maszynisty). Charakterystyczną cechą lokomotyw jest hałas w kabinach maszynisty, który nadmiernie przeszkadza obsłudze lokomotywy. Spowodowane jest to m.in. brakiem przedsionka wejściowego pomiędzy przedziałem silnikowym a kabiną maszynisty.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> wszystko lokomotywach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach